-
پنجشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۵
-
با دخالت مستقیم بیگانگان خصوصا انگلستان نظام سیاسی جدیدی در ایران در حال شکلگیری بود، نظامی که با تثبیت پایههای سلطنت رضا خان تحت عنوان حکومت پهلوی تشکیل یافته و به استثمار مردم پرداخت.
از آن جایی که رضاخان قدرت مطلق را در دست داشت سعی نمود چیزهایی را که به زعم بیسواد خودش و تحت الغائات غربیها عامل پیشرفت میدانست از تمدن های غربی اخذ کند، ولی علیرغم پیشرفتهای غربیان در حوزههای صنعتی و علوم ظاهری، رضا خان بیحجابی زنان را از آنان اخذ نمود و ترقی و پیشرفت را در ظاهر شدن زنان بیحجاب دانست.
خصوصاً پس از سفر وی به ترکیه و ملاقات با همتای خود آتاتورک سعی وافر نمود در این راه گام بردارد در حالی که وی فراموش کرده بود ایرانیان پایبند به مذهب و سنت بوده و زیر بار چنین ننگی نخواهند رفت.
ترویج بیحجابی با برنامهای از پیش تعیین شده توسط غربیها و عوامل خود فروخته آنان پیش میرفت تا آنها بهتر به سوی مقاصدشان حرکت کنند.
در آن زمان استعمارگران توانستند به علت سرکوب روحانیت وکمرنگ شدن دین و سنتهای مذهبی از طریق تبلیغات همه جانبه در مطبوعات، و ایجاد کانونهای بانوان و قرار دادن ایرانیان غربگرا در این کانونها و تاکید به لزوم حضور زن در جامعه، زنان را از پشت پرده حجاب به محیطهای اجتماعی مانند کانونهای زنان، سینما و تئاتر کشاندند.
در همین راستا رضا خان بیسواد که حجاب و باورهای دینی را مخالف ترقی و پیشرفت مردم میدانست جهت اجرای سیاستهای استعماری شروع به حمایت و گسترش کانونها و انجمنهای زنان کرد و ریاست این کانونها را به عهده یک ایرانی غرب گرا نهاد.
رسالت این کانون در جهت گسترش فرهنگ بیحجابی بود. اما با وجود تلاشهای بیشمار حکومت و دولتهای غربی مردم ایران که همواره پیرو مذهب و سنتهای بنیادی خود بودند و زیر بار ننگ بیحجابی نمیرفتند، تا آن که در تاریخ 17 دی ماه سال 1314 قانون کشف حجاب به صورت اجبار درآمد و از حضور زنان محجبه در مجامع عمومی جلوگیری شد.
رژیم پهلوی با کشف حجاب به عنوان یکی از مظاهر مدرنیت آسیبهای فراوانی به زنان که رکن و نقش اصلی جامعه را دارا هستند، وارد نمود و بنیان خانواده را متزلزل ساخت. در واقع کشف حجاب آغازی برای وابستگیهای بیشتر به استعمارگران اروپایی بود تا زمینه را برای چپاول و غارت آنان فراهم ساخت.
در دنیای امروز و با گذشت سی سال از انقلاب شکوهمند اسلامی طرح بیحجابی که توسط رضاخان آغاز شده همچنان توسط دستگاههای غربی در ایران ادامه دارد و این بار غربیان از طریق فرهنگ و به وسیله تبلیغات رسانهای سعی در اجرای آن دارند و مبانی مذهبی و اعتقادی جوانان ایران را هدف تلاشهای خود قرار دادهاند و.......
سید احمد سجادی






