-
سه شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۲
-
حضرت فاطمه زهرا (س) دخت نبي گرامي اسلام، در تاريخ اسلام و بشريت از جايگاه و منزلت
بسيار بالايي برخوردار است و در طول تاريخ اسلام، بسياري از زنان وارسته به ايشان تاسي کرده و از ايشان سرمشق گرفته اند؛ بانوان مسلمان بايستي تمام ابعاد حيات حضرت فاطمه (س) را مطالعه کرده و سيره و نوع زندگي ايشان را رويه و الگوي خود قرار دهند. حضرت زندگي خود را در جهت تحقق آرمانها و اهداف اسلام فدا نمودند و تا آخرين لحظه از جهاد و مبارزه انقلابي دست نکشيدند و از ارزشهاي معنوي و ديني در برابر دشمنان اسلام دفاع کردند، اين مسئله بيانگر جايگاه والاي زن در مکتب اسلام و نقش بانوان مسلمان در تحقق آرمانهاي انقلابي است. از همين روست که آيت الله خامنه اي در بيانات خويش در نماز جمعه تهران در تاريخ 12 بهمن 1363 که مصادف با ايام شهادت اين بزرگ بانوي جهان اسلام بود ضمن ذکر شمه اي از فضايل اين بانوي گرانقدر، ايشان را به عنوان الگويي بي بديل براي بانوان معرفي نموده و بر ضرورت تاسي زنان مسلمان ايران از ايشان تاکيد کردند:
«در اين هفتهاي كه ميآيد ما يكي از خاطرات تاريخيمان، وفات دختر عزيز پيغمبر حضرت زهرا سلاماللَّهعليهاست. منزلت حضرت زهرا سلاماللَّهعليها براي ما مسلمانانِ امروز، فراتر از منزلت يكي از برجستگان خاندان پيغمبر و داراي يك خصوصيت مضاعفي است و آن اين است كه اين بانوي بزرگوار و عزيز سرمشقي است براي زن ايراني كه ميخواهد عليرغم تمام بدآموزيها و عليرغم تمام سياستهايي كه خواستهاند زن را در لجنزارهاي اخلاقي بغلتانند موجودي باشد دنبالهرو حضرت زهرا. يعني با دين، طيّب و طاهر، شجاع، مبارز، وفادار، خانهدار، درعينحال در ميدانهاي دشوار زندگي با تمام وجود سرمايهگذاري كند. فاطمه زهرا يك چنين عنصر عزيز و بزرگواري است.
هنگامي كه آيه شريفه «لاتجعلوا دعاء الرسول بينكم كدعاء بعضكم بعضاً» نازل شد كه به مسلمانها دستور داده شد كه پيغمبر را آنجوري كه همديگر را صدا ميزنند، صدا نزنند، بلكه به لقبِ يارسولاللَّه بگويند. يك روز در همان روزها رسول اكرم وارد شد بر منزل فاطمه زهرا سلاماللَّهعليها فاطمه زهرا گفت: «السّلام عليك يا رسول اللَّه» پيغمبر اكرم دخترش را در آغوش گرفت، ميان دو چشم او را بوسيد آنطوري كه نقل ميشود، فرمود دخترم تو به من يا رسولاللَّه نگو. تو به من بگو، بابا «ذلك أشفي للقلب و أشكاً للروح» اين براي من دلنشينتر است. يك چنين محبتي پيغمبر اكرم به فاطمه زهرا دارد. آن وقتي كه مسافرت ميكرد، يا به ميدان جنگ ميرفت، آخرين كسي كه با او وداع ميكرد فاطمهي زهرا بود. آن وقتي كه از مسافرت برميگشت اولين كسي كه با او ديدار ميكرد فاطمه زهرا بود. و اين دختر بزرگوار، معرفت و دانش و عبادت و زهد و خانهداري و جهاد و شجاعت و تمام امتيازات و خصوصيات يك انسان والا و معصوم را با خود داشت.
ما افتخار ميكنيم كه دنبالهرو خاندان پيغمبر باشيم، افتخار ميكنيم كه فاطمه زهرا را اسوه و الگوي خودمان قرار بدهيم. زنها، دخترهاي جوان، نسل انقلابي كوشش كنند خودشان را به آن ترسيمي كه فاطمه زهرا از زن مسلمان براي ما به وجود آورده، هر چه ممكن است نزديكتر كنند».






