بوستان حجاب

بوستان حجاب

عنوان_بنر

اصول و برنامه های کشف حجاب در ایران

‏1 ـ شروع کشف حجاب از خاندان سلطنت و درباريان

نخستين شيوه‏اي که مجريان اين سياست به کار بستند، بي‏حجاب نمودن نواميس خود در جامعه براي تعميم فرهنگ تشبّه به غرب بود. رضا شاه مي‏گويد: شرکت همسر و دختران من در جشن افتتاح دانشسراي مقدماتي بايد سرمشقي براي همه زنان و دختران ايراني مخصوصاً خانم‌هاي شما و وزراي مملکت باشد.

2 ـ ارعاب و تهديد

خشونت، ارعاب و تهديد مؤثرترين شيوه‏اي بود که هيئت حاکمه در اجراي سياست «کشف حجاب» به کار بست و مطبوعات و مجلات از جمله مهمترين ابزار تبليغات رژيم بود که تلاش گسترده‏اي در ترويج فرهنگ بي‏بند و باري و تبليغات سوء عليه حجاب زن مسلمان داشتند. تبليغات گسترده و دامنه‏دار عليه پوشش زن مسلمان ايراني از شيوه‏هاي دستگاه حاکم در ترويج فرهنگ برهنگي و بي‏بند و باري بود.در کتاب خاطرات صدر الاشرف آمده است: «در اتوبوس زن با حجاب را راه نمي‏دادند و در معابر پاسبان‌ها از اهانت و کتک زدن به زن‌هاي چادري فروگذار نمي‏کردند... حتي اتاق زن‌ها و صندوق لباس آنها را تفتيش کرده و اگر چادري از هر قبيل مي‏ديدند پاره مي‏کردند يا به غنيمت مي‏بردند.»

اقدامات خشونت باري که طي بخشنامه‏هايي از جانب دولت به مأمورين دولتي ابلاغ گرديد از اين قرار بود. رجوع شود به واقعه «کشف حجاب» بخش اسناد و مدارک:

1 ـ محصلين دختر و معلمان زن بايد بدون حجاب در کلاس درس حضور يابند.

2 ـ کليه کارگزاران حکومتي در هر منطقه‏اي موظف شدند همراه با همسران بدون حجاب در مراسم و جشن‏ها حاضر شوند.

3 ـ افسران ارتش، حق راه رفتن با زنان با حجاب را ندارند.

4 ـ استانداران و فرمانداران و بخشداران موظف به انعقاد مراسم متعدد و دعوت از روحانيون و تجار و افراد صاحب نفوذ به آن مراسم همراه با زنان بدون حجاب خود گرديدند.

5 ـ به نيروي شهرباني دستور داده شد که با توسل به قوه قهريه حجاب را از سر زنان بردارند.

6 ـ کليه وسايل مسافرتي از قبيل قطار و وسايل درون شهري مثل ماشين‏ها و در شکه‏ها بايد از سوار نمودن زنان با حجاب خودداري نمايند.

7 ـ مأمورين موظف به جلوگيري از حضور زنان با حجاب در اماکن زيارتي و مساجد شدند.

8 ـ از حضور زنان با حجاب در پارک‏ها، سينماها، هتل‏ها و ساير اماکن عمومي جلوگيري شود.

3 ـ تبليغات سوء عليه حجاب

معرفي حجاب به عنوان خلاف قانون طبيعت، خلاف تمدن بشري، مانع ترقي و پيشرفت کشور، قفس سياه، تضييع آزادي و حقوق زن و... از شگردهاي تبليغاتي مروّجان اين سياست مي‏باشد. رضا شاه در گفتگوي خود با محمود جم مي‏گويد: «اصلاً چادر و چاقچور که دشمن ترقي و پيشرفت مردم ماست، درست حکم يک دمل را پيدا کرده که بايد با احتياط به آن نيشتر زد و از بِينش برد. من مدتي است به اين فکر هستم که زن ايراني در اين قفس سياه دست و پايش بسته است.»

مطبوعات و مجلات از جمله مهم‌ترين ابزار تبليغاتي رژيم در ترويج فرهنگ بي‏بند و باري و بي‏حجابي بود. نشر مقالاتي در رابطه با منافع بي‏حجابي، اشاعه پاره‏اي از سرودهاي شاعران در مذمت حجاب، گزارش از مراسم و ضيافت‌هاي درباري که مردان و زنان به طور مشترک در آنها حضور داشتند، معرفي و چاپ عکس‌هايي از زنان بي‏حجاب از جمله فعاليت‌هاي نشريات آن زمان بود.

در قسمتي از سرمقاله روزنامه ايران 18 دي 1314 يعني يک روز بعد از شروع رسمي کشف حجاب آمده است:

... از اين به بعد زن ايراني نيز وارد مرحله سعي و عمل مي‏شود. با مردان خود اشتراک مساعي و مجاهدت مي‏نمايد. در اين روز ميمون و مبارک نيمه ديگر از جمعيت ايران، زندگاني نوين را از سر گرفتند و مي‏توان گفت ارزش معنوي نفوس ايران مضاعف گشت.

تبليغات سوء به گونه‏اي بود که حتي بعضي از شعراء متعهد و مسلمان به سرودن اشعاري پيرامون کشف حجاب پرداختند.

نتيجه اجراي سياست کشف حجاب

به هر حال اعمال خشونت و فشار از سوي مأمورين دولتي و مقاومت اجتماعي مردم به رهبري علماي اسلام، در اجراي سياست کشف حجاب، تا شهريور 1320 زمان سقوط حکومت رضا شاه ادامه داشت. سيدحسام الدين فالي، آيت الله حاج آقا حسين قمي، آقازاده، شيخ بهلول، نواب احتشام رضوي از جمله روحانيون متعهدي بودند که رهبري قيامهاي مردمي را در شيراز و مشهد برعهده داشتند و در اين رابطه دستگير و شکنجه شدند. با استقرار حکومت محمدرضا شاه، وي به دليل مقاومت شديد مردم و نگرفتن نتيجه مطلوب از شيوه خشونت و زور، آن را کنار گذاشت و سياست جديدي را پيش گرفت. گويا عاقلانه آن بود که استفاده از اعمال قدرت در روند اصلاحات وضع اجتماعي زنان جاي خود را به اقدامات اصلاحي با رويه دموکراسي دهد تا نتيجه عالي‌تري عايد کشور گردد!

تهيه و تنظيم: روابط عمومي راديو معارف

ارتباط با ما

  • آدرس پستی: ایران-تهران-خیابان اول-کوچه دوم- بن بست سوم- ساختمان چهارم
  • فکس: +9732987654
  • تلفن: +3398764532
  • همراه: +3398764532